თურქეთი აქტიურად ავითარებს სახმელეთო და საზღვაო ლოგისტიკურ მარშრუტებს საიმისოდ, რომ სპარსეთის ყურის ქვეყნებიდან ნავთობისა და გაზის ექსპორტის საკვანძო სატრანსპორტო არტერიის, ჰორმუზის სრუტის შესაძლო დახურვის რისკები შეამციროს.

ქვეყნის ტრანსპორტის მინისტრმა აბდულქადირ ურალოღლუმ გაზეთ Hürriyet-თან ინტერვიუში განაცხადა, რომ „ჩვენ გვჭირდება საიმედო ალტერნატივები იმ შემთხვევაში, თუ სრუტე დაიბლოკება, ამიტომ, “განვითარების გზისა” და “შუა დერეფნის” პროექტებს ვახორციელებთ.“

მანვე აღნიშნა, რომ “განვითარების გზის“ –  სპარსეთის ყურე-ერაყი-სირია-თურქეთის სახმელეთო მარშრუტის 2,1 ათასი კმ თურქეთის ტერიტორიაზე გადის, რომელშიც, დაახლოებით, 24 მლრდ დოლარის ინვესტიცია იგეგმება.

პარალელურად, გაძლიერდება ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტი, (შუა დერეფანი) რომლის 2,2 ათასი კმ, ასევე, თურქეთზე გადის. ამ მარშრუტის ძირითადი მონაკვეთების მშენებლობა უკვე დასრულებულია.

თურქულ მხარეს აქვს მოლოდინი, რომ ორივე პროექტის ექსპლუატაციაში სრულად გაშვების შემდეგ ევროპაში საქონლის მიწოდების დრო “განვითარების გზის” მარშრუტით 25 დღემდე, ხოლო შუა დერეფნით რეკორდულ 13 დღემდე შემცირდება.

ცნობისთვის, ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტი, იგივე შუა დერეფანი კასპიის ზღვაზე გადის და ჩინეთს, ყაზახეთს, აზერბაიჯანს, საქართველოს, თურქეთსა და ევროპის ქვეყნებს ერთმანეთთან აკავშირებს.

2024 წლის აპრილში ერაყმა, თურქეთმა, არაბთა გაერთიანებულმა საემიროებმა და კატარმა „ერაყის განვითარების გზის“ პროექტს მოაწერეს ხელი. ეს პროექტი 1200 კმ-ზე მეტი სიგრძის რკინიგზისა და მაგისტრალის მოდერნიზაციასა და მშენებლობას ითვალისწინებს, რითაც ევროპ-აზიას შორის სახმელეთო გზა შეიქმნება და მომავალში შესაძლოა, ახალ „აბრეშუმის გზად“ იქცეს.

ეს სავაჭრო დერეფანი სპარსეთის ყურეში, ერაყის დიდ პორტ ალ-ფაოდან დაიწყება და ერაყი-თურქეთის საკონტროლო-სასაზღვრო პუნქტ ფიშ-ხაბურში, მდინარე ტიგროსზე დასრულდება. პროექტის სიგრძე 2300 კმ-ზე მეტია, საიდანაც რკინიგზის ხაზი 1175 კმ, სახმელეთო გზა კი 1190 კმ-ია.

პროექტის სავარაუდო ღირებულება 17 მლრდ დოლარია, საიდანაც 10 მლრდ დოლარი ტვირთის, საქონლისა და მგზავრების გადასაზიდად მაღალსიჩქარიანი ელექტრომატარებლების შეძენას, ხოლო დანარჩენი სარკინიგზო და საავტომობილო გზების გაფართოებას მოხმარდება. ინვესტიციების მნიშვნელოვან ნაწილს სპარსეთის ყურის მონარქიები გაიღებენ. მშენებლობის დასრულება 2029 წელს იგეგმება.

ასევე გაეცანით

რომელ სექტორებში გაიზარდა უნაღდო ტრანზაქციები – თიბისი კაპიტალი

2025 წლის ივნისში, თიბისი ბანკის არხების მიხედვით, მომხმარებლებმა მეტი უნაღდო დანახარჯი გასწიეს…

სომხეთი სატრანსპორტო დერეფნის შესახებ აშხაბადის შეთანხმებას შეუერთდა

სომხეთის მთავრობამ დაამტკიცა სომხეთის რესპუბლიკის მიერთების შეთანხმება ირანის, ომანის, კატარის, თურქმენეთისა და…

თურქეთის კილისის მილსადენით, სირიაში აზერბაიჯანული გაზის ტრანსპორტირება იწყება

პირველი აგვისტოდან, თურქეთის კილისის მილსადენის მეშვეობით სირიაში აზერბაიჯანული ბუნებრივი აირის ტრანსპორტირება დაიწყება.…

IFC-მ „საქართველოს ჯანდაცვის ჯგუფის“ სოციალური ობლიგაციები იყიდა

IFC-მ სტრატეგიული ინვესტორის როლი შეასრულა საქართველოში ჯანდაცვის მომსახურების მიმწოდებელი უმსხვილესი „საქართველოს ჯანდაცვის…

აშშ სომხეთსა და აზერბაიჯანს ზანგეზურის დერეფნის მართვას სთავაზობს – თურქეთში აშშ-ის ელჩი

თურქეთში აშშ-ის ელჩმა, ტომ ბარაკმა განაცხადა, რომ აშშ სომხეთსა და აზერბაიჯანს ზანგეზურის…

შუა დერეფნის ფარგლებში, ჩინეთიდან თურქმენეთის გავლით, ბაქოში პირველი სატვირთო მატარებელი გაემგზავრა

ჩინეთის პროვინცია ჟეჟიანგიდან თურქმენეთის გავლით, აზერბაიჯანში, ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო დერეფნის (TITR, შუა…

რატომ შენელდა II კვარტალში მშპ-ს ზრდა 7,3%-მდე – საქსტატი

საქსტატის მონაცემებით, 2025 წლის II კვარტალში მთლიანი შიდა პროდუქტის მოცულობა მიმდინარე ფასებში…

რატომ მიიწვია ტრამპმა თეთრ სახლში ხუთი აფრიკელი ლიდერი

აშშ-ის პრეზიდენტმა დონალდ ტრამპმა ვაშინგტონში სამდღიანი სამიტი დაიწყო.  შეხვედრაში ხუთი აფრიკული სახელმწიფოს…

ვინ არის მილიარდერების სიის სათავეში

აშშ-ში მილიარდერების რაოდენობა რეკორდულია – 902, შემდეგ მოდის ჩინეთი (516, ჰონგ-კონგის ჩათვლით)…